A skandináv étrend

[Total: 0    Average: 0/5]

A skandináv étrend

A skandináv táplálkozásról szóló iránymutatások első ízben kerültek közzétételre 2011-ben. A táplálkozás számos olyan fontos alapelvét emelték ki, amelyek pozitív hatással lehetnek az egészségre.

A következő fontos növekvő kalóriabevitel a növényi eredetű és kevésbé állati eredetű élelmiszerből.

A napi étrend kevesebb húsának köszönhetően többféle hüvelyes magot, zöldséget, gyümölcsöt, burgonyát, teljes kiőrlésű termékeket vagy dióféléket tartalmazhat. A tudósok szerint a napi 600g gyümölcs és zöldség fogyasztása csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek, a túlsúly, az elhízás és egyes rákos megbetegedések kockázatát.

Hasonló korreláció figyelhető meg, amikor az egész gabonakészítmény fogyasztása nő, a hús rovására a fogyasztott telített savak mennyisége csökken, ugyanakkor nő a telítetlen zsírsavak, az étrendi rost, a vitaminok és az ásványi anyagok fogyasztása is. Emellett a növényi eredetű termékek kevésbé fűtőtelenek, ezért ennél többet is fogyasztanak.

Végül, de nem utolsósorban fontos, hogy több halat, tenger gyümölcshéjét, valamint hínárat is bevessenek az étrendbe.

A halak gazdag forrása többszörösen telítetlen omega-3 zsírsavak. Jó hatással vannak a lipidgazdaságra. Mind a hal, mind a tenger gyümölcsei a D-vitamin, a szelén-jód jó forrásai. Dániában a D-vitamin hiány elsősorban télen fordul elő, ami csontritkuláshoz vezethet. Néhány tanulmány azt is sugallja, hogy a szelén fogyasztása jelentősen csökkentheti a rák kockázatát.

A hal és a tenger gyümölcsei szintén gazdag fehérjében. Magasabb bevitele segít a megfelelő testtömeg fenntartásában, csökkenti a 2-es típusú cukorbetegség kockázatát, és megakadályozza az elhízást az időseknél. A különböző típusú telítetlen zsírsavak fogyasztásának egyensúlya érdekében érdemes elérni a tengeri halakat, valamint a tavak és folyók halat.

A tengeri moszat gazdag ásványi forrás, teljes értékű fehérje és A, B, E, C vitaminok, valamint az elengedhetetlen telítetlen zsírsavak. Bioaktív anyagokat is tartalmaznak, amelyek védelmet nyújthatnak a szív- és érrendszeri betegségek és a rák kialakulásának ellen.

Érdemes elérni a vadon élő, még nem lakott régiók termékeit.

A skandináv országok még mindig megromlottak a vadon élő növények, mint a csalán, a medvehagyma, a gombák és a bogyók. Ezeken a területeken nem nehéz eljutni a vadon élő állatoktól és madaraktól származó húsoktól. A húsnak kevesebb zsírja van, és a benne lévőek jóval jobb összetételűek, mint a mezőgazdasági állatok esetében.

NORDIET tanulmány

2010-ben publikáltak kutatási eredményeket, amelyek a skandináv étrend egészségre gyakorolt hatását értékelték, különösen a hypercholesterinaemiában szenvedő betegek szív- és érrendszeri betegségeinek kockázatával kapcsolatban. A vizsgálatot a 25-65 évesek között végezték, kissé magasabb LDL-koncentrációk mellett, és a BMI 20-31 kg / m2 volt.

A válaszadókat két csoportra osztották: az egyik a skandináv étrend, a másik a kontroll csoporttal. A kontrollcsoport önkénteseit arra kérték, hogy enni fognak, mint korábban. A skandináv étrendben résztvevők az alma, a körte, a szilva, az áfonya, a káposzta, a sárgarépa, a céklát, a burgonyát, a spenótot, a babot alapozzák. Ami az egész gabonát előállító termékeket illeti, főleg teljes kiőrlésű kenyér, teljes kiőrlésű kenyér, zabkása és tészta. A diéta is tartalmaz tengeri halat – heringet, makrélát, lazacot, valamint sovány húsfajokat – csirkét, pulykát, bárányt, vadhúsot és kis mennyiségű vörös húst vagy kolbászt. Tej és sovány sajt is ettek. A zsírok elsősorban a repceolaj, a margarin és a diófélék. Ennek eredményeképpen a fehérje, a szénhidrát és a rostfogyasztás magasabb volt ebben a csoportban, míg a telített zsírok és zsírok fogyasztása sokkal kisebb volt, mint a kontrollcsoportban.

A pohár diéta alapelvein alapuló 6 hetes táplálkozás után az önkénteseknél az LDL és az inzulin szint csökkenése, valamint a vérnyomás csökkenése figyelhető meg. Megemlítettük az átlagos 3 kg-os súlycsökkenést is.

Az északi étrend és a halálozás

12 éve elemezték a dánok etetésének, életstílusának és antropometriai mutatóinak adatait. Egészségügyi indexeket határoztunk meg az északi étrendre jellemző termékeken. Az egészségmegőrző termékek közé tartozik a rozskenyér, zabkása, hal, gyökérzöldség, káposzta, alma és körte. Különösen a termékcsoportok két csoportját azonosítják, amelyek hozzájárulnak a halálozás csökkentéséhez: a férfiak és a gyökérzöldségek számára használt rozskenyér a nők számára.

A kutatás célja az egészséges táplálkozás elveinek megteremtése volt a régióban rendelkezésre álló termékek alapján. Az egészséges, helyi termékeken alapuló étrend lehetővé teszi az egészséges étkezési szokások kialakulását.

About Kelemen Gréta 330 Articles
"Kevesen ismerik az igazi Kelemen Gréta-t, de a legfontosabb két dolog, amit tudni kell, hogy az optimista és precíz, természetesen barátságos, szemlélődő és racionális, de kisebb dózisokban, és gyakran elkényeztetik a nem érzéketlen szokások is. Az optimizmusa azonban, amiért gyakran imádják. A barátok gyakran számítanak róla és romantikus természetükre a szükség idején. Persze senki sem tökéletes, és Bogdánnak számos hibája van. A tisztesség és az instabilitás hajlamos az úton járni, bár inkább személyes szinten, mint mások számára. Szerencsére a pontossága általában ott van, hogy enyhítse a fújásokat."

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*