A skandináv étrend

[Total: 0    Average: 0/5]

A skandináv étrend

dieta nordycka A skandináv étrend

A skandináv táplálkozásról szóló iránymutatások első ízben kerültek közzétételre 2011-ben. A táplálkozás számos olyan fontos alapelvét emelték ki, amelyek pozitív hatással lehetnek az egészségre.

A következő fontos növekvő kalóriabevitel a növényi eredetű és kevésbé állati eredetű élelmiszerből.

A napi étrend kevesebb húsának köszönhetően többféle hüvelyes magot, zöldséget, gyümölcsöt, burgonyát, teljes kiőrlésű termékeket vagy dióféléket tartalmazhat. A tudósok szerint a napi 600g gyümölcs és zöldség fogyasztása csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek, a túlsúly, az elhízás és egyes rákos megbetegedések kockázatát.

Hasonló korreláció figyelhető meg, amikor az egész gabonakészítmény fogyasztása nő, a hús rovására a fogyasztott telített savak mennyisége csökken, ugyanakkor nő a telítetlen zsírsavak, az étrendi rost, a vitaminok és az ásványi anyagok fogyasztása is. Emellett a növényi eredetű termékek kevésbé fűtőtelenek, ezért ennél többet is fogyasztanak.

Végül, de nem utolsósorban fontos, hogy több halat, tenger gyümölcshéjét, valamint hínárat is bevessenek az étrendbe.

A halak gazdag forrása többszörösen telítetlen omega-3 zsírsavak. Jó hatással vannak a lipidgazdaságra. Mind a hal, mind a tenger gyümölcsei a D-vitamin, a szelén-jód jó forrásai. Dániában a D-vitamin hiány elsősorban télen fordul elő, ami csontritkuláshoz vezethet. Néhány tanulmány azt is sugallja, hogy a szelén fogyasztása jelentősen csökkentheti a rák kockázatát.

A hal és a tenger gyümölcsei szintén gazdag fehérjében. Magasabb bevitele segít a megfelelő testtömeg fenntartásában, csökkenti a 2-es típusú cukorbetegség kockázatát, és megakadályozza az elhízást az időseknél. A különböző típusú telítetlen zsírsavak fogyasztásának egyensúlya érdekében érdemes elérni a tengeri halakat, valamint a tavak és folyók halat.

A tengeri moszat gazdag ásványi forrás, teljes értékű fehérje és A, B, E, C vitaminok, valamint az elengedhetetlen telítetlen zsírsavak. Bioaktív anyagokat is tartalmaznak, amelyek védelmet nyújthatnak a szív- és érrendszeri betegségek és a rák kialakulásának ellen.

Érdemes elérni a vadon élő, még nem lakott régiók termékeit.

A skandináv országok még mindig megromlottak a vadon élő növények, mint a csalán, a medvehagyma, a gombák és a bogyók. Ezeken a területeken nem nehéz eljutni a vadon élő állatoktól és madaraktól származó húsoktól. A húsnak kevesebb zsírja van, és a benne lévőek jóval jobb összetételűek, mint a mezőgazdasági állatok esetében.

NORDIET tanulmány

2010-ben publikáltak kutatási eredményeket, amelyek a skandináv étrend egészségre gyakorolt hatását értékelték, különösen a hypercholesterinaemiában szenvedő betegek szív- és érrendszeri betegségeinek kockázatával kapcsolatban. A vizsgálatot a 25-65 évesek között végezték, kissé magasabb LDL-koncentrációk mellett, és a BMI 20-31 kg / m2 volt.

A válaszadókat két csoportra osztották: az egyik a skandináv étrend, a másik a kontroll csoporttal. A kontrollcsoport önkénteseit arra kérték, hogy enni fognak, mint korábban. A skandináv étrendben résztvevők az alma, a körte, a szilva, az áfonya, a káposzta, a sárgarépa, a céklát, a burgonyát, a spenótot, a babot alapozzák. Ami az egész gabonát előállító termékeket illeti, főleg teljes kiőrlésű kenyér, teljes kiőrlésű kenyér, zabkása és tészta. A diéta is tartalmaz tengeri halat – heringet, makrélát, lazacot, valamint sovány húsfajokat – csirkét, pulykát, bárányt, vadhúsot és kis mennyiségű vörös húst vagy kolbászt. Tej és sovány sajt is ettek. A zsírok elsősorban a repceolaj, a margarin és a diófélék. Ennek eredményeképpen a fehérje, a szénhidrát és a rostfogyasztás magasabb volt ebben a csoportban, míg a telített zsírok és zsírok fogyasztása sokkal kisebb volt, mint a kontrollcsoportban.

A pohár diéta alapelvein alapuló 6 hetes táplálkozás után az önkénteseknél az LDL és az inzulin szint csökkenése, valamint a vérnyomás csökkenése figyelhető meg. Megemlítettük az átlagos 3 kg-os súlycsökkenést is.

Az északi étrend és a halálozás

12 éve elemezték a dánok etetésének, életstílusának és antropometriai mutatóinak adatait. Egészségügyi indexeket határoztunk meg az északi étrendre jellemző termékeken. Az egészségmegőrző termékek közé tartozik a rozskenyér, zabkása, hal, gyökérzöldség, káposzta, alma és körte. Különösen a termékcsoportok két csoportját azonosítják, amelyek hozzájárulnak a halálozás csökkentéséhez: a férfiak és a gyökérzöldségek számára használt rozskenyér a nők számára.

A kutatás célja az egészséges táplálkozás elveinek megteremtése volt a régióban rendelkezésre álló termékek alapján. Az egészséges, helyi termékeken alapuló étrend lehetővé teszi az egészséges étkezési szokások kialakulását.

Kelemen Gréta
About Kelemen Gréta 164 Articles
"Kevesen ismerik az igazi Kelemen Gréta-t, de a legfontosabb két dolog, amit tudni kell, hogy az optimista és precíz, természetesen barátságos, szemlélődő és racionális, de kisebb dózisokban, és gyakran elkényeztetik a nem érzéketlen szokások is. Az optimizmusa azonban, amiért gyakran imádják. A barátok gyakran számítanak róla és romantikus természetükre a szükség idején. Persze senki sem tökéletes, és Bogdánnak számos hibája van. A tisztesség és az instabilitás hajlamos az úton járni, bár inkább személyes szinten, mint mások számára. Szerencsére a pontossága általában ott van, hogy enyhítse a fújásokat."

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*