A szalon rentábilis működésének alapfeltételei

[Total: 0    Average: 0/5]

A szalon rentábilis működésének alapfeltételei

Egy szalon rentábilis működéséhez szükséges bevételei egyrészt a vendégek által igénybe vett kezelésekből, másrészt az eladott kozmetikai termékekből származnak. A szolgáltatások esetében a kozmetikusnak egy kezelésnyi időt kell munkával töltenie ahhoz, hogy a szalon a bevételt saját kiadásainak fedezésére fordíthassa. Ugyanez az idő egy termék eladásakor mindössze néhány perc. Ezért a termékértékesítés minden kozmetikai szalonban egyre nagyobb szerephez jut. Az alábbi cikkben a sikeres értékesítés néhány fontos szempontját tekintjük át.

HOGYAN KÍNÁLJUK ELADÁSRA A KOZMETIKUMOKAT?

Közismert tény, mégsem árt újból és újból felhívni rá a figyelmet, hogy az értékesítés sikerességéhez messze nem elegendő, ha az eladásra kínált termék minősége kifogástalan, és ára is vonzó. A vásárlási kedvet nagyban befolyásolja az is, hogy hol, milyen körülmények között lehet megvásárolni az adott terméket. Egy kozmetikai szalon esetében például nagyon sokat számít, milyen a berendezése és a dekorációja annak a helyiségnek, ahová a szalonba megérkező vendég először lép be. A kellemes környezet, ahol a vendég jól érzi magát, mindig ösztönzőleg hat a vásárlási kedvre. De hogyan támogathatja a dekoráció az értékesítést? Ahelyett, hogy gondosan kidolgozott elméleteket olvasnánk erről a kérdésről, tulajdonképpen az is elegendő, ha beleképzeljük magunkat a szalonba megérkező vendégünk helyébe. Mi mitől éreznénk jól magunkat ebben a szalonban? Vannak természetesen olyan alapkövetelmények, mint a tér áttekinthetősége, rendezettsége, a megfelelő fényviszonyokat biztosító világítás vagy az akadálytalan közlekedési feltételek megléte. Mindezeken felül azonban szükség van arra is, hogy a helyiség ízléses berendezésével és ötletes dekorációjával kellemes hangulatot árasszon, személyes legyen. Valahogyan el kell érnünk, hogy vendégünknek tetsszen, amit nálunk lát, és kedve legyen körbesétálni, alaposabban is szemügyre venni mindazt, amit kínálni szeretnénk neki. A szépen berendezett fogadóhelyiségben jól láthatóan és figyelemkeltően kell tudnunk bemutatni a vendégeknek a megvásárolható termékeket.

Termékcsoportok és ötletek

A napozó termékekre kiválóan felhívhatjuk a vendégek figyelmét, ha például egy kis, egzotikus fából készült polcra helyezzük őket a váróhelyiségben, és úgy rendezzük be a polc környezetét, hogy az a szemlélőben a tengerparti nyaralások hangulatát idézze fel. Nem kell nagy dolgokra gondolni. Elég ehhez egy kis minipálma, néhány – szintén megvásárolható – csinos fürdőruha és strandkendő, szép kavicsok, kagylók, egy kis homok. Még tökéletesebb az összhatás, ha a rögtönzött „színpadunk” mellett a plazmatévében egy DVD-ről egzotikus úticélokat, gyönyörű tájakat bemutató filmet is nézhetnek a várakozó vendégek. A napozó készítmények polcon elhelyezett kínálatát még teljesebbé tehetjük néhány, a bőrt a napozásra felkészítő étrend-kiegészítővel, és hasznos ajándékként kitehetünk a polcra egy kis tájékoztató füzetet is, amely fontos információkat tartalmaz a napozás veszélyeivel és a megfelelő UV-védelemmel kapcsolatban. Az arcápoló készítményeket úgy tudjuk a leghatásosabban kínálni vendégeinknek, ha a termékajánlásainkat modern bőrdiagnosztikai készülékekkel végzett vizsgálatok eredményeivel támasztjuk alá. Ha rendelkezünk egy hidratációmérővel vagy egy, a bőr képét sokszoros nagyításban kivetítő mikrokamerával, akkor a vendég számára is könnyen láthatóvá tehetőek, igazolhatóak a bőrállapotára vonatkozó megállapításaink. Ezek az eszközök egyfelől megkönnyítik a kozmetikus dolgát, hiszen a pontos, méréses bőranalízis fontos információkkal szolgál a bőr problémáival kapcsolatban. Másfelől pedig az objektív adatokat látva a vendég könnyebben fogadja el a kozmetikus szakvéleményét, kezelési és termékajánlásait. Nagy hasznát vehetjük annak is, ha nyomtatott formában előre elkészítjük az egyes bőrtípusokra ajánlható és a szalonban igénybe vehető kezelések, illetve megvásárolható termékek listáját. Ezeket a lapokat úgy használhatjuk a diagnosztikai elemzés során, ahogyan az orvos a receptet: vendégünk kezébe adhatjuk azt a dokumentumot, amelyen a bőrproblémájára általunk legmegfelelőbbnek tartott készítmények felsorolása szerepel. Ha áttanulmányozta,nincs más hátra, mint hogy közösen kiválasszuk a rendelkezésre álló márkák valamennyi, megfelelő terméke közül azokat, amelyektől a konkrét esetben a legjobb eredmények várhatóak. Fontos, hogy az a helyiség, ahol a bőrdiagnosztikai vizsgálatot végezzük, makulátlanul tiszta és rendezett, letisztult egyszerűséggel, kiváló ízléssel, luxus színvonalon berendezett helyiség legyen, amely a magas szintű szakmaiság benyomását kelti a vendégekben. Jól látható és könynyen elérhető helyen legyenek készenlétben a kozmetikai kellékek: szivacsok, tubusok és tégelyek, törlőkendők, néhány prospektus stb.

Ajánl  Zöld kávé - vélemények, ár, hol lehet megvásárolni, gyógyszertár, megéri?

A test ápolására szolgáló termékek körébe tartoznak a különféle testápolók, az étrend-kiegészítők, teák, főzetek, az alakformálást és a testsúly csökkentését támogató készítmények, valamint a testi jó közérzet kialakítására szolgáló termékek. Ha az alakformálás szalonunkban igénybe vehető megoldásaira akarjuk felhívni a vendégek figyelmét, akkor általában nemcsak termékeket, hanem termékek és kezelések komplex rendszerét kínáljuk. A fogyasztó kezelések hatása ugyanis fokozható bizonyos fogyasztó készítmények, táplálék- kiegészítők, lokális alkalmazású krémek, drénező hatású olajak segítségével, s ha mindezeket a megoldásokat együtt kínáljuk az ügyfelek számára, akkor az egyes ajánlatok üzleti szempontból is erősítik egymást.

A spa termékek kategóriájában elsősorban masszázsolajakat, bőrradírokat, hámlasztó készítményeket, illetve a relaxációt, a testi-lelki harmónia helyreállását segítő egyéb termékeket ajánlhatunk vendégeink figyelmébe. A kínálás módja itt is legyen összhangban a termékek jellegével! Egy, a Távol-Kelet hangulatát megidéző kis bútor vagy dísztárgy, egy hatalmas banánlevél, gyertyák, szobrocskák, illatos füstölő segíthetik a spa világának megidézését.

A VÁRHATÓ FOGYÁS MEGTERVEZÉSE

Üzleti szempontból nagyon fontos, ám egyáltalán nem könnyű feladat megbecsülni, hogy egy adott időszakban várhatóan mennyi fogy majd egy-egy adott termékből. A már korábban is forgalmazott termékeknél a kiindulási alap mindig az előző év azonos időszakának fogyása. Az újonnan bevezetett termékek esetében mindig nagyon óvatos becslésekre szabad csak vállalkozni, hogy ne legyen magas az üzleti kockázat. Olyan termékből, amelynek fogyására vonatkozóan még nincsenek tapasztalataink, csak korlátozott mennyiségben rendeljünk, nehogy a nyakunkon maradjon egy nagy raktárkészlet. A szezonális termékek esetében, mint amilyenek a fényvédők, a szőrtelenítő vagy a fogyasztó készítmények, szintén óvatosan kell rendelni, hiszen ezeknek a fogyására nagyobb mennyiségben inkább csak az évnek egy meghatározott időszakában lehet számítani.

A SZOLGÁLTATÁS ALAPVETŐ ÉS JÁRULÉKOS ELEMEI

Minden szolgáltatásnak megvannak a maga jellemzői, amelyek közül egyesek a kezeléshez szorosan hozzá tartozó alapelemeknek minősülnek, mások pedig olyan plusz elemek, amelyek nem nélkülözhetetlenek ugyan, de a szolgáltatás színvonalát minden esetben emelik. Tekintsük át, melyek ezek a tényezők!
A szolgáltatás alapvető elemei
• A vendég tájékoztatása az igényei szerinti kezelésekről, az időpont-foglalás biztosítása számára.
• Kényelmes kezelőágy, megfelelő világítás biztosítása.
• Szakértelemmel elvégzett, minőségi kezelés.
• A vendég iránti fi gyelem és tisztelet a kozmetikus részéről.
A szolgáltatáshoz opcionálisan hozzá tartozó, járulékos elemek
• Kozmetikai kezelőruha és papucs biztosítása a vendég számára.
• A relaxációt és a jó közérzet kialakulását elősegítő zene, illatok, speciális fényhatások biztosítása a kezelés alatt.
• Frissítő italok, teák, növényi főzetek.
• Az átlagosnál nagyobb méretű VIP-kabin öltözővel, fűthető, előmelegített kezelőágy, a tarkó és boka alá helyezhető, melegíthető párnák, saját használatra szolgáló sminkhelyiség.
• Ingyenes körömlakkozás a kézápolás után.
• Ingyenes hammam-használat a kezelésekhez kapcsolva.
• Egyéb plusz szolgáltatások.

IDŐPONTOK ÉS SZOLGÁLTATÁSOK

Ahogyan a raktárkészletet képező termékekkel, úgy a kabinokkal is helyesen kell gazdálkodni, azaz minél tökéletesebb egyensúlyi állapotra kell törekedni a kereslet és a kínálat között. Az üresen álló kabin ki nem használt érték, sőt, veszteség a szalon számára. De az is igaz, hogy ha minden kabinunk foglalt, nem marad szabad kapacitásunk azoknak a kezeléseknek az elvégzéséhez, amelyeket az előzetes egyeztetés nélkül, az utcáról betérő vendégek vennének igénybe. Az ügyfélkör igényeit és szokásait figyelembe véve minden szalonnak egyedileg kell mérlegelnie, hogy az utcáról betérő, és egy-egy gyors depilálást vagy relaxáló masszázst kérő vendégek számára érdemes-e állandóan készenlétben tartani egy kabint. Ha az üzlet számára ez ráfizetéses volna, akkor a vendégek kezeléseinek ügyes szervezésével oldhatjuk meg, hogy senkit ne kelljen elküldenünk, és egyetlen vendégnek se kelljen hosszasan várakozni a kezelésére. A hammamra váró vendégnek például felajánlhatunk egy masszázst, lábfürdőt kínálhatunk annak, aki a pedikűrösre vár, vagy megkínálhatjuk egy mentateával azt, akinek néhány percet még várnia kell a szőrtelenítő kezelésre. A vendégek idejével azonban mindig nagyon korrekt módon kell bánni, és soha nem szabad túllépni azt a határt, ami még a kellemesen eltölthető, különösebb elégedetlenséget nem okozó határon belül van. A várakozó vendégre mindig fordítsunk kiemelt figyelmet, hogy lássa, nem feledkeztünk meg róla. Egy húszperces ücsörgéssel járó, elvesztegetett időért ugyanis egy mégoly finom mentatea sem tudja kárpótolni az ügyfelet, különösen akkor nem, ha ez alatt az idő alatt láthatóan senki nem foglalkozik vele…
Három tanács, hogyan gazdálkodhatunk hatékonyan az idővel
• Ha a szalonban kezelést csak előzetes időpont- egyeztetés alapján lehet igénybe venni, akkor kétségtelenül jobban tervezhető a forgalom, és nyugodt munkakörülményeket biztosíthatunk a kozmetikusoknak. Ha e szerint a metódus szerint dolgozunk, akkor azonban időnként előfordulhat, hogy egy-egy kabin kihasználatlan marad, mert mindig van olyan vendég, aki az előzetesen egyeztetett időpontra nem jön el, vagy csak az utolsó pillanatban mondja le az előjegyzett kezelést.
• A kezeléseket kúraszerűen igénybe vevő vendégeink esetében lehetőségünk van arra, hogy az időpontokat már a kezeléssorozat elején megbeszéljük és rögzítsük. Ezeknél a kezeléseknél törekedjünk arra, hogy az időpontok a legnagyobb leterheltséget jelentő csúcsidőn kívülre essenek. Így a kúra részét képező kezelések nem veszik el az időt, a kabint és a kapacitást az egyéb kezelések elől.
• Az ügyféligények és a szalon kapacitásának öszszeegyeztetése gyakran jelent gondot, és mindannyian tudjuk, hogy sok vendég nehezen viseli, ha az általa kért időpontban nem tudjuk számára biztosítani a kezelést. A jól ismert problémára tökéletes megoldás nemigen van, de például megfelelő árpolitikával megpróbálhatjuk a vendégek egy részét a kevésbé közkedvelt időpontok felé terelni. A holtidőnek számító periódusokra hirdessünk akciót. Ezekben az órákban adjuk a kezeléseket 20-30 %-kal olcsóbban, ami minden bizonnyal vonzó ajánlat lesz a vendégek számára. Ha az engedménynek köszönhe-tően ezekben az időszakokban is meg tudjuk tölteni a kabinokat, az a bevételek szempontjából komoly eredménynek számít. Az alacsonyabb árakon értékesített kezelésekkel is jóval jobban járunk, mintha a holtidőben a kabinok üresen állnának, és mi a várakozásért fizetnénk a kozmetikusoknak a munkabért egy olyan időszakban, amikor bevételt – vendég híján – nem tudnak termelni.

Ajánl  NonStop 24 -, hogy hol vásárolnak, vélemények, ár

AZONOS SZOLGÁLTATÁSOK – KÜLÖNBÖZŐ ÁRAK

Sok vendég számára érthetetlen, hogy a különböző szalonokban ugyanaz a kezelés miért érhető el más és más árakon. A szakember azonban jól tudja, hogy az árképzés során sok olyan tétellel is számolni kell, amelyek egy laikus számára nem jelentkeznek kézzel fogható kiadásként, így nem is számol velük. Valóban: ha a kezelésnek csak az alapvető elemeit vesszük figyelembe, könnyen úgy tűnhet, hogy a vendég minden intézményben nagyjából ugyanazokat a szolgáltatásokat veheti igénybe. Ezért nem érti, miből adódnak az árkülönbségek, ha a kezelés lefolyásában, a kozmetikus által végrehajtott munkafolyamat egyes lépéseiben alig van különbség. A hozzá nem értő számára nehezen megítélhető az a minőségi differencia, ami két különböző szalonban, két különböző kozmetikus által elvégzett epilálás, hámlasztás, arckezelés vagy testpakolás között mutatkozik. A masszázsokkal más a helyzet, mert a masszázs olyan szolgáltatás, amelynél az érintés minősége, a masszőr szakmai felkészültsége, gyakorlottsága közvetlenül érzékelhető és így könnyen megítélhető a vendég számára is. A különbséget a többi szolgáltatás esetében sem feltétlenül maga a végrehajtott protokoll jelenti, hanem sok egyéb tényező, amelyek a szalon szempontjából plusz kiadásként jelentkeznek, ezért az árban is meg kell jelenniük valamiképpen. Ilyen, a szolgáltatás minőségét közvetlenül befolyásoló, és az árat a felső tartományok felé közelítő tényező például, ha a szalon berendezése és belső kialakítása az átlagosnál igényesebb. Ehhez ugyanis a tulajdonosnak drágább, nagyobb ráfordítást igénylő anyagokat és berendezési tárgyakat kellett beszereznie, mint egy egyszerűbb kivitelű szalon esetében. Ugyanígy, ha az üzlet frekventált helyen van, ahol a bérleti díjak magasak, automatikusan meg kell emelni a kezelések árát is ahhoz, hogy a vállalkozás üzletileg rentábilis és hosszú távon fenntartható legyen. A kozmetikusok magasabb képzettségének, az ügyfelekkel való bánásmód személyességének is megvannak a szalon számára a költségvonzatai, hiszen a jól képzett, keresett munkaerő magasabb fizetésért dolgozik, a vendégekre fordított figyelemhez pedig idő kell, amely idő az üzlet szempontjából kieső, bevételt nem termelő, csak ráfordítást igénylő idő lenne, ha nem kalkulálnák bele a kezelés árába. A vendég ezekkel a „rejtett” tételekkel általában nem számol, pedig sokszor pontosan ezek jelentik a különbséget a különböző helyeken igénybe vehető, azonos típusú kezelések között.
Milyen eszközökkel tűnhet ki egy szalon a konkurens intézmények azonos jellegű szolgáltatásai közül?
Akciókkal, a kezelések árának legalább időszakos csökkentésével, ami a vendégek szemében gyakran a különbségtétel egyik legfontosabb szempontja.
A kezeléshez opcionálisan hozzá tartozó, járulékos elemek variálásával. Ezen a területen a kreativitásnak és az ötletgazdagságnak nagyon nagy szerepe van, mert a konkurencia állandóan résen van, és a szalonok egymástól lopják az ötleteket.
A vendégre fordított személyes figyelem és gondoskodás, a rendelkezésre állás, illetve a vendég számára a szalonban biztosított kényelem fokozásával, a kozmetikusok továbbképzésével, szakmai hozzáértésük fejlesztésével.
A berendezési tárgyak, illetve az infrastruktúra fejlesztésével: például modern, automata fűtéssel rendelkező kezelőágyak vásárlásával, igény szerinti színű fényeket kibocsátó lámpák felszerelésével, közvetlenül a kabinokhoz tartozó zuhanyzók kiépítésével, különleges, megújult dekorációval stb.
A szalonnak stílust, határozott jelleget adó hangulati elemek koncepciójának következetes megvalósításával: például keleties vagy indonéz stílusú berendezés és hangulat kialakításával egy spában.

Ajánl  Korunk kellemetlen népbetegsége, az allergia

A SZOLGÁLTATÁSOK MINŐSÉGÉNEK KÜLÖNBÖZŐSÉGEI

A vendég által igénybe venni kívánt szolgáltatás minősége számos körülménytől függhet. A kezelés minőségét ronthatják:
• a szolgáltatáson magán kívüli okok, például a hosszú várakozási idő,
• a szolgáltatással szorosan összefüggő okok, például ha a kozmetikus a kezelést nem szakszerűen végzi el, vagy rossz hangulata átsugárzik a vendégre is.
A kozmetikusok megfelelő színvonalú munkavégzése nélkülözhetetlen a minőségi szolgáltatások biztosításához. Évente egyszer vagy kétszer mindenképpen tartsunk olyan megbeszélést, ahol kiderül, melyik kozmetikus milyen típusú feladatokat végez szívesen, és melyek azok, amelyeket a legkevésbé szeret. A megfelelő színvonalat mindenki könnyebben hozza, ha olyan munkát végezhet, ami közel áll hozzá, amihez tehetsége van. Vegyük figyelembe a munkamegosztásnál, hogy az egyik kozmetikus – tegyük fel – imádja az arckezeléseket és a termékértékesítést, a másik nem szeret szőrteleníteni, viszont kiválóan masszíroz, és nagyon érdekli a bőrradírozás meg a hámlasztás, míg a harmadik, mondjuk, kivételesen tehetséges bármilyen arc- és testkezelésben, de az értékesítés egyáltalán nem megy neki. Lehetőleg hadd csinálja mindenki azt, amit szeret, és amihez a legjobban ért. Ha azonban valaki nem akar foglalkozni a termékek ajánlásával és a vásárlások ösztönzésével, akkor feltétlenül küldjük el továbbképzésre vagy tanfolyamra. Értékesíteni mindenkinek tudni kell, mert ez közvetlenül hatással van a szalon rentabilitására, működőképességének fenntarthatóságára.

SZOLGÁLTATÁS ÉS KOMMUNIKÁCIÓ

Ahhoz, hogy a vendégek időpontot kérjenek, és igénybe vegyék a kezeléseket, nagyon fontos, hogy megfelelő szöveges és képi információkkal lássuk el őket, amelyek alapján tájékozódhatnak, döntést hozhatnak. Egy szép kiállítású, könnyen áttekinthető, az ápolási koncepciók legfontosabb elemeit képileg is látványosan alátámasztó kezelési kínálat például ugyanolyan hatásos és vásárlásra ösztönző lehet, mint egy ízlésesen berendezett, harmonikus benyomást keltő kirakat, amely becsalogatja az ügyfeleket az üzletbe. A szalon rentábilis működésének biztosításához lényeges az is, hogy az ügyfelek számára könynyen megjegyezhetően és világosan megkülönböztessük magunkat a konkurens szalonoktól, és hogy különböző marketingtechnikák segítségével folyamatosan törekedjük a stabil, rendszeresen visszatérő törzsvendégkör szélesítésére. Ennek eléréséhez jól bevált módszerek állnak a rendelkezésünkre. Azok a vendégek, akik egy bizonyos, előre meghatározott értékhatár felett vettek igénybe szolgáltatásokat vagy vásároltak termékeket, törzsvásárlói kártyát kaphatnak, amely minden újabb vásárlásuknál pl. 15% árkedvezményre jogosítja őket, valamint további kedvezményekre is (akciós termékvásárlásokra vagy kezelésekre). Jól ösztönzik a fogyasztást a pontgyűjtő füzetek is. A nagyobb áruházak is gyakran élnek ezzel a marketingeszközzel, amelynek lényege, hogy a vásárló meghatározott összegenként egy pontot kap a gyűjtőfüzetébe, s ha a pontokból az előre meghatározott mennyiséget összegyűjtötte, ajándékban részesül. Ez az ajándék egy kozmetikai szalonban lehet például valamely termék, egy ingyen kezelés vagy akár egy bizonyos összegű árkedvezmény is, amelyet egy következő kezelés alkalmával vehet igénybe.

Kelemen Gréta
About Kelemen Gréta 350 Articles
"Kevesen ismerik az igazi Kelemen Gréta-t, de a legfontosabb két dolog, amit tudni kell, hogy az optimista és precíz, természetesen barátságos, szemlélődő és racionális, de kisebb dózisokban, és gyakran elkényeztetik a nem érzéketlen szokások is. Az optimizmusa azonban, amiért gyakran imádják. A barátok gyakran számítanak róla és romantikus természetükre a szükség idején. Persze senki sem tökéletes, és Bogdánnak számos hibája van. A tisztesség és az instabilitás hajlamos az úton járni, bár inkább személyes szinten, mint mások számára. Szerencsére a pontossága általában ott van, hogy enyhítse a fújásokat."

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*