Szépség

Ayurvedikus ápolási rituálék

Ayurvedikus ápolási rituálék

A keleti √°pol√°si r√≠tusok eg√©sz t√°rh√°z√°t k√≠n√°lja a tradicion√°lis indiai ayurvedikus gy√≥gy√°szat, amely a test eg√©szs√©g√©nek megŇĎrz√©se, illetve helyre√°ll√≠t√°sa mellett a term√©szetes sz√©ps√©g √°pol√°s√°ra, a test, a l√©lek √©s a szellem harmonikus √∂sszmŇĪk√∂d√©s√©nek biztos√≠t√°s√°ra t√∂rekszik. Ayurvedikus kezel√©s ma ‚Äď a k√ľl√∂nb√∂zŇĎ kult√ļr√°kb√≥l sz√°rmaz√≥ kezel√©si elj√°r√°sok nagy divatja idej√©n ‚Äď sz√°mos int√©zm√©ny kezel√©si k√≠n√°lat√°ban szerepel, de az alkalmazott elj√°r√°s nem mindenhol felel meg az autentikus Ayurveda hagyom√°nynak, amely egy olyan ŇĎsi √°pol√°si √©s gy√≥gy√°szati rendszer, amely massz√°zsok √©s k√ľl√∂nf√©le ritu√°l√©k megsz√°ml√°lhatatlan sokas√°g√°t dolgozta ki az ember t√∂k√©letes egyens√ļlyi √°llapot√°nak fenntart√°s√°ra, illetve helyre√°ll√≠t√°s√°ra.

AZ AYURVED√ĀR√ďL √ĀLTAL√ĀBAN

A tradicion√°lis indiai gy√≥gy√°szati rendszer, az Ayurveda t√∂bb mint √∂tezer √©ves m√ļltra tekint vissza, √©s a hum√°n orvosl√°s legkor√°bbi form√°j√°nak tekinthetŇĎ. Az India d√©li r√©sz√©bŇĎl (Kerala √°llamb√≥l) sz√°rmaz√≥ hagyom√°nyt a vil√°g legŇĎsibb szent k√∂nyve, a Rig V√©da ŇĎrizte meg √≠r√°sos form√°ban az ut√≥kor sz√°m√°ra.

A gy√≥gy√≠t√≥ rendszer neve az ‚ÄěAyur‚ÄĚ (√©let) √©s a ‚ÄěVeda‚ÄĚ (tud√°s, ismeret) szavak √∂sszet√©tel√©vel keletkezett, √≠gy az Ayurveda l√©nyeg√©ben nem m√°s, mint az √©let tudom√°nya. A holisztikus szeml√©letŇĪ rendszer az emberi l√©nyre a maga globalit√°s√°ban tekint, egyszerre foglalkozik fizikai, fiziol√≥giai √©s pszichol√≥giai aspektusaival, √©s nem az egyes probl√©m√°k, hanem a teljes ember eg√©szs√©g√©t √©s j√≥ k√∂z√©rzet√©t igyekszik megŇĎrizni, illetve helyre√°ll√≠tani.

Az Ayurveda alapt√©tele szerint minden embert h√°rom √ļn. dosha, elsŇĎdleges √©leterŇĎ alkot. Az ember biol√≥giai alkat√°t, fiziol√≥giai √©s fizikai adotts√°gait alapvetŇĎen az hat√°rozza meg, hogy az egyes dosh√°k k√∂z√ľl melyik milyen ar√°nyban van jelen benne, √©s melyik van t√ļls√ļlyban a m√°sik kettŇĎh√∂z k√©pest. Ez a h√°rom dosha a Vata (levegŇĎ), a Pitta (tŇĪz) √©s a Kapha (v√≠z). Testfel√©p√≠t√©s√©t tekintve a domin√°nsan Vata alkat√ļ ember √°ltal√°ban ar√°nyos testŇĪ, atl√©ta termetŇĪ, a Pitta t√≠pus√ļ v√©kony √©s t√∂r√©keny, m√≠g a Kapha testes, z√∂m√∂k.

A dosh√°k k√ľl√∂nb√∂zŇĎ ar√°ny√ļ kevered√©se hat√°rozza meg az ember alapadotts√°gait, p√©ld√°ul az anyagcser√©j√©nek √ľtem√©t √©s jellegzetess√©geit, de a gondolkod√°sm√≥dj√°nak jellemzŇĎ saj√°toss√°gait is. A dosh√°k egym√°shoz viszony√≠tott relat√≠v egyens√ļlya biztos√≠tja a t√∂k√©letes testi, szellemi √©s lelki √©rtelemben vett eg√©szs√©get, ez az ember eredendŇĎ egyens√ļlyi √°llapota. Min√©l jelentŇĎsebb az elt√©r√©s ettŇĎl az elvi egyens√ļlyi √°llapott√≥l, min√©l nagyobb ar√°nybeli eltol√≥d√°sok vannak az egyes dosh√°k k√∂z√∂tt, ann√°l nagyobb m√©rt√©kŇĪ a k√ľl√∂nf√©le eg√©szs√©gprobl√©m√°k elŇĎfordul√°sa √©s a rossz ment√°lis k√∂z√©rzet kialakul√°s√°nak val√≥sz√≠nŇĪs√©ge.

Az egyens√ļlyi √°llapot, azaz az eg√©szs√©g megtart√°s√°hoz az Ayurveda sz√ľks√©gesnek tartja a j√≥ga rendszeres gyakorl√°s√°t. A hatha j√≥ga a test fizikai erŇĎnl√©t√©nek j√≥g√°ja, a pr√°na j√≥ga a tudatos l√©gz√©s j√≥g√°ja, √©s az Ayurveda szerint az eg√©szs√©g megŇĎrz√©s√©hez mindkettŇĎ elengedhetetlen. Az ember valamennyi aspektus√°nak egyens√ļly√°hoz az indiai gy√≥gy√°szati rendszer fontosnak tartja a rendszeress√©gen √©s tudatoss√°gon alapul√≥ √©letvezet√©st (az eg√©szs√©ges, rendszeres idŇĎk√∂z√∂kben t√∂rt√©nŇĎ √©s az egy√©ni adotts√°goknak megfelelŇĎ t√°pl√°lkoz√°st, a rendszeres √©s elegendŇĎ alv√°st), illetve az egyes dosh√°k hat√°sait kiegyenl√≠tŇĎ k√ľl√∂nf√©le testkezel√©sek √©s massz√°zsok rendszeres alkalmaz√°s√°t.http://www.lnespa.hu/img/upload/lnespa_4da6c542ebc19.jpg

Most indul√≥ cikksorozatunkban n√©h√°ny lapsz√°mon kereszt√ľl igyeksz√ľnk r√©szletesen bemutatni az Ayurveda n√©h√°ny legfontosabb massz√°zs√°t √©s kezel√©si ritu√°l√©j√°t, ezeket a t√∂bb ezer √©ves manu√°lis technik√°kat, amelyek az ember ŇĎsi b√∂lcsess√©g√©t ŇĎrzik, √©s megb√≠zhat√≥ seg√≠ts√©get ny√ļjtanak a testi √©s lelki eg√©szs√©g meg√≥v√°s√°hoz.

A k√∂vetkezŇĎ elj√°r√°sokat vessz√ľk majd sorra:
‚ÄĘ az Ayurveda egyik fŇĎ alappill√©re, az abhyanga massz√°zs: a teljes test relax√°l√≥ √©s harmoniz√°l√≥ olajos massz√°zsa,
‚ÄĘ a shirodhara massz√°zs: a homlokra folyamatos sug√°rban foly√≥ olajjal v√©gzett kezel√©s,
‚ÄĘ az udvartana: csicseribors√≥liszttel vagy gy√≥gyn√∂v√©nyek ŇĎrlem√©ny√©vel v√©gzett testmassz√°zs,
‚ÄĘ a kalari marma massz√°zs: a test legfŇĎbb energetikai csom√≥pontjainak massz√°zsa,
‚ÄĘ a shiroabhyanga: a fej ayurvedikus massz√°zsa,
‚ÄĘ a shantala massz√°zs: a csecsemŇĎk ayurvedikus massz√°zsa,
‚ÄĘ a netra tarpan: a szem olajos f√ľrdŇĎje,
‚ÄĘ a kati vasti: a gerinc der√©k- √©s keresztcsonti szakasz√°nak kezel√©s√©re szolg√°l√≥ olajos f√ľrdŇĎ,
‚ÄĘ a pizhichil: a test olajos massz√°zsa,
‚ÄĘ a shirovasti: a fej felsŇĎ tartom√°ny√°nak meleg gy√≥gyolajos f√ľrdŇĎje,
‚ÄĘ a svedana ritu√°l√©: gy√≥gyn√∂v√©nyes gŇĎzf√ľrdŇĎ,
‚ÄĘ a navarakhizi massz√°zs: a test rizzsel √©s gy√≥gyn√∂v√©nyek nedv√©vel v√©gzett massz√°zsa,
‚ÄĘ a talam ritu√°l√©: a koponya felsŇĎ tartom√°ny√°ban alkalmazott gy√≥gyn√∂v√©nyes pakol√°s,
‚ÄĘ a pinda sveda massz√°zs: gy√≥gyn√∂v√©nyes zs√°kocsk√°kkal v√©gzett massz√°zs,
‚ÄĘ a chavitti uzhichil: tapos√≥massz√°zs, amelyet a terapeuta a saj√°t l√°b√°val hajt v√©gre,
‚ÄĘ √©s v√©g√ľl a padabhyanga massz√°zs: a l√°b ghee-vel v√©gzett ayurvedikus massz√°zsa.

AZ ABHYANGA MASSZ√ĀZS

Az abhyanga massz√°zs olyannyira jellegzetes, reprezentat√≠v technik√°ja az eg√©sz ayurvedikus gy√≥gy√≠t√≥ rendszernek, hogy a nyugati kult√ļr√°kban ez a massz√°zsforma terjedt el ayurvedikus massz√°zs n√©ven. Nyugaton, azokban az int√©zm√©nyekben, ahol a kezel√©st egyfajta adapt√°ci√≥k√©nt, √©s nem az eredeti, autentikus form√°j√°ban gyakorolj√°k, az abhyanga massz√°zst nem szabj√°k szem√©lyre a dosh√°k ar√°ny√°nak pontos meghat√°ro-z√°s√°val, hanem ugyanazt az elj√°r√°st alkalmazz√°k minden vend√©g eset√©ben. A terapeut√°nak vagy kozmetikusnak azonban minden esetben is ismernie kell a vend√©g dosh√°j√°t, k√ľl√∂nben a mozdulatait, a nyom√°sok erej√©t √©s a massz√°zs ritmus√°t nem tudja az adott egy√©ni tulajdons√°goknak megfelelŇĎen meghat√°rozni. A massz√°zshoz tradicion√°lisan szez√°molajat haszn√°lnak, amelyet ‚Äď a kezel√©s hat√°s√°nak fokoz√°sa √©rdek√©ben ‚Äď k√ľl√∂nf√©le f√ľvek finom por√°val d√ļs√≠tanak. A massz√°zs alapvetŇĎ c√©lja a dosh√°k harmoniz√°ci√≥ja, egyens√ļlyuk be√°ll√≠t√°sa a szervezetben, amit a terapeuta a pr√°na (az egyetemes √©letenergia) akad√°lytalan √°raml√°s√°nak biztos√≠t√°s√°val √©rhet el. A massz√°zs mozdulataival a kezel√©st v√©gzŇĎ szem√©ly c√©lja, hogy a test energiarendszere a pr√°na folyamatos √°raml√°sa r√©v√©n zavartalanul mŇĪk√∂dhessen. Az abhyanga massz√°zsnak az energetikai egyens√ļly helyre√°ll√≠t√°sa mellett egy√©b hat√°sai is vannak: cs√∂kkenti a stressz szervezetre gyakorolt hat√°s√°t, jav√≠tja a bŇĎr minŇĎs√©g√©t, a v√©r- √©s nyirokkering√©st, az alv√°st, az √°ltal√°nos eg√©szs√©gi √°llapotot √©s a k√∂z√©rzetet. Indi√°ban ezt a massz√°zst hagyom√°nyosan egy lepellel leter√≠tett szalmagy√©k√©nyen v√©gezt√©k, nyugaton azonban az √°ltal√°nosan elterjedt kultur√°lis szok√°sok miatt √©s a vend√©g k√©nyelme √©rdek√©ben nem a f√∂ld√∂n, hanem kezelŇĎ√°gyon t√∂rt√©nik a kezel√©s. A massz√°zs azonban eredeti jelleg√©t √©s technik√°j√°t alapvetŇĎen nyugati adapt√°ci√≥j√°ban is megŇĎrizte. Technik√°j√°ra a cs√ļsztatott sim√≠t√≥, gy√ļr√≥, d√∂rzs√∂lŇĎ mozdulatok √©s √ľt√∂get√©sek jellemzŇĎek, a kezel√©shez haszn√°lt olaj pedig a tradicion√°lis szez√°molaj.

A SHIRODHARA

Ez a nagyon k√ľl√∂nleges kezel√©s val√≥j√°ban igen egyszerŇĪ. L√©nyege, hogy a fekvŇĎ helyzetben l√©vŇĎ vend√©g homlok√°ra megszak√≠tatlan, folyamatos sug√°rban langyos olaj folyik. A shirodhara a szanszkrit ‚Äěshiro‚ÄĚ (fej) √©s a ‚Äědhara‚ÄĚ (sug√°r, √°ram) kifejez√©sekbŇĎl sz√°rmazik. Autentikus kezel√©sn√©l az alkalmazott olajat a vend√©g egy√©ni dosh√°j√°nak megfelelŇĎen v√°lasztj√°k meg. Ez az olaj azut√°n egy, a vend√©g feje f√∂l√∂tt kb. h√ļsz centim√©terrel elhelyezett, speci√°lis r√©zed√©nybŇĎl v√©kony sug√°rban folyik megszak√≠tatlanul, a kezel√©s teljes idŇĎtartama alatt a homlok k√∂zep√©n tal√°lhat√≥ hatodik csakr√°ra, az Ajn√°ra, amelyet k√∂zismertebben harmadik szemnek neveznek. A vend√©g egy speci√°lis kezelŇĎ√°gyon fekszik, amely √ļgy van kialak√≠tva, hogy a homlokra, majd onnan a hajra foly√≥ langyos olajat √∂sszegyŇĪjtse, √©s ne engedje elfolyni. Az olaj lass√ļ, folyamatos csordog√°l√°sa a hatodik csakr√°ra teljes ellazul√°st, minden fesz√ľlts√©g gyors megszŇĪn√©s√©t eredm√©nyezi, √©s m√©ly belsŇĎ b√©k√©t, meditat√≠v √°llapotot id√©z elŇĎ. A kezel√©s idŇĎtartama h√ļsz perc √©s egy √≥ra k√∂z√∂tt v√°ltozhat. Az Ayurved√°ban eredendŇĎen a t√ļl erŇĎs Vatha dosha lecsillap√≠t√°s√°ra alkalmazz√°k a shirhodar√°t, de a kezel√©snek ezen t√ļlmenŇĎen is sz√°mos j√≥t√©kony hat√°sa van: kiv√°l√≥ alv√°s- √©s l√°t√°szavarok ellen, k√©ts√©gbeesett, szorong√≥ lelki√°llapotok felold√°s√°ra, depresszi√≥ ellen, mem√≥riazavarok ellen √©s stresszold√°sra. Az Ayurveda ennek a kezel√©snek t√∂bbf√©le v√°ltozat√°t is ismeri. Ha az ed√©nybŇĎl a homlokra csorgatott anyag a hagyom√°nyos, langyos olaj, akkor Thaila dhara n√©ven nevezik az elj√°r√°st. Ha az olaj helyett tejet haszn√°lnak, akkor Ksheera dhar√°r√≥l van sz√≥, ha pedig a vaj k√©sz√≠t√©se sor√°n visszamaradt, foly√©kony vajsz√°rmaz√©kot alkalmazz√°k a shirodhar√°hoz, akkor Takra dhara a neve.

AZ UDVARTANA

Az Udvartana, ez a m√©regtelen√≠tŇĎ kezel√©s elsŇĎsorban a Kapha dosha t√ļls√ļlya (s√ļlyfelesleg, narancsbŇĎr stb.) eset√©n javasolt. K√©tf√©le m√≥don is v√©gezhetŇĎ.
‚Äď A terapeuta meghat√°rozott sz√°r√≠tott gy√≥gyn√∂v√©nyek ŇĎrlem√©ny√©bŇĎl vagy porr√° ŇĎr√∂lt csicseribors√≥b√≥l k√©sz√≠tett pakol√°st visz fel a kezelŇĎ√°gyon fekvŇĎ vend√©g teljes testfel√ľlet√©re,
‚Äď vagy gy√≥gyfŇĪŇĎrlem√©nnyel, illetve csicseribors√≥liszttel √°td√∂rzs√∂li a vend√©g bŇĎr√©t.
A terapeuta vagy kozmetikus a kezel√©st mind a k√©t esetben az als√≥ v√©gtagokt√≥l a tark√≥ fel√© haladva, lentrŇĎl felfel√© v√©gzi. Az udvartana Indi√°ban kifejezetten aj√°nlott a gyermeket v√°r√≥ kismam√°knak a bŇĎr √©s az izmok toniz√°l√°s√°ra. √Ātlagos idŇĎtartama eszt√©tikai c√©l√ļ alkalmaz√°s eset√©n egy √≥ra, ter√°pi√°s c√©llal v√©gezve m√°sf√©l √≥ra. Az Udvartana Indi√°ban tradicion√°lisan az a kezel√©s, amelyet a n√°sz√©jszak√°ra k√©sz√ľlŇĎ fiatal h√°zasoknak aj√°nlanak, hogy bŇĎr√ľk k√ľl√∂nlegesen sima √©s csod√°latosan illatos legyen.

A MARMAPONTOK

A marmapontok a test fŇĎ energetikai pontjai, a pr√°na, az egyetemes √©letenergia k√∂zpontjai. Az emberi testen √∂sszesen 107 marmapontot k√ľl√∂nb√∂ztet meg az ayurvedikus hagyom√°ny. Ezek a pontok az eg√©sz testet √°tfog√≥ rendszerk√©nt k√∂tnek √∂ssze egym√°ssal idegeket, v√©n√°kat √©s art√©ri√°kat, nyirokereket, energiacsatorn√°kat √©s csakr√°kat. A k√≠nai akupunkt√ļr√°s pontok √©s az indiai marmapontok legnagyobb t√∂bbs√©g√©nek elhelyezked√©se megfelel egym√°snak az emberi testen. Ez elsŇĎsorban annak k√∂sz√∂nhetŇĎ, hogy a k√≠nai orvosl√°s √©s az akupunkt√ļra is alapvetŇĎen az indiai Ayurved√°b√≥l eredeztethetŇĎ. Minden marmapont a h√°rom dosha valamelyik√©vel van √∂sszek√∂ttet√©sben, m√©g pontosabban a tizen√∂t aldosha valamelyik√©vel (minden dosh√°nak √∂t aldosh√°ja van). A marmapontok k√©tharmada a Vatha dosha aldosh√°ival vannak √∂sszek√∂ttet√©sben, egyharmada a Pitta aldosh√°ihoz k√∂tŇĎdik, √©s csak h√°rom tartozik a Kapha dosha aldosh√°ihoz. A Kalarippayatt, az ŇĎsi indiai harcmŇĪv√©szeti hagyom√°ny √ļgy tartja, hogy a 107 marmapont k√∂z√ľl 64 olyan l√©tfontoss√°g√ļ helyen tal√°lhat√≥ a testen, hogy megsebes√ľl√©se hal√°los k√∂vetkezm√©nyekkel is j√°rhat. A marmapontokat ‚Äď a ter√°pi√°s c√©lok mellett ‚Äď legink√°bb a Kalari massz√°zs k√©pes stimul√°lni. A massz√°zsnak ez a v√°lfaja a test anat√≥mi√°j√°nak meglehetŇĎsen pontos ismeret√©t k√≠v√°nja meg a terapeut√°t√≥l.

A KALARI MARMAMASSZ√ĀZS

A kalari marmamassz√°zst, az energetikai rendszer harmoniz√°l√≥, kiegyens√ļlyoz√≥ massz√°zs√°t hagyom√°nyosan egy lepellel leter√≠tett szalmagy√©k√©nyen, a f√∂ld√∂n v√©gezt√©k. A massz√°zs neve, a kalari sz√≥ jelent√©se ‚Äěk√ľzdŇĎt√©r‚ÄĚ, ami arra utal, hogy ez a massz√°zs a Kalarippayat (k√ľzdŇĎt√©r gyakorlat) nevet viselŇĎ buddhista harcmŇĪv√©szeti rendszer hagyom√°ny√°b√≥l sz√°rmazik, ahol a harcosok az Ayurved√°t √©s az egyes marmapontok jellemzŇĎinek ismeret√©t a gy√≥gy√≠t√°sban, a k√ľzdelemben √©s a test harcra val√≥ felk√©sz√≠t√©s√©ben egyar√°nt alkalmazt√°k.A massz√°zs alapvetŇĎen a csakr√°k √©s a dosh√°k egyens√ļly√°nak, harmonikus mŇĪk√∂d√©s√©nek helyre√°ll√≠t√°s√°ra szolg√°l. A kezel√©s sor√°n a vend√©g is akt√≠v f√©l, aki egy√ľttmŇĪk√∂dik a masszŇĎrrel, √©s k√©r√©s√©re a massz√°zs egyes szakaszaiban √ľlŇĎ, m√°skor √°ll√≥ testhelyzetet vesz fel, illetve fekszik. A masszŇĎr k√ľl√∂nb√∂zŇĎ tradicion√°lis technik√°knak megfelelŇĎen h√°romf√©lek√©ppen v√©gezheti ezt a kezel√©st. Massz√≠rozhat csak a kezeivel (ez a ‚Äěsamvahana‚ÄĚ). Haszn√°lhatja a massz√°zshoz a l√°bait √©s a saj√°t tests√ļly√°t is, ilyenkor egy k√∂t√©lre felf√ľggesztve v√©gzi a kezel√©st (ez az ‚Äěutsadana‚ÄĚ). Hamadik megold√°sk√©nt seg√≠theti munk√°j√°t egy m√°sodik masszŇĎr is (az a ‚Äěsuparithala kriya‚ÄĚ). Amikor a kalari massz√°zst ter√°pi√°s c√©llal v√©gzik, akkor besz√©l√ľnk ‚Äěmarmater√°pi√°r√≥l‚ÄĚ. A kezel√©s megkezd√©se elŇĎtt a terapeuta vagy orvos pontos diagn√≥zist √°ll√≠t fel. Megvizsg√°lja p√°ciense pulzus√°t, √©s meghat√°rozza, milyen gy√≥gyn√∂v√©nyeket kell hozz√°adni a massz√°zshoz haszn√°lt szez√°molajhoz, illetve hogy milyen ritmus√ļ legyen a massz√°zs, √©s a mintegy √∂tvenf√©le massz√°zsmozdulatot milyen erŇĎvel hajtsa majd v√©gre a testen.

A SHIROABHYANGA

Ez a jellegzetes fejmassz√°zs (‚Äěshiro‚ÄĚ=fej) nem keverendŇĎ √∂ssze a fentebb bemutatott shirodhara massz√°zzsal. Ez a massz√°zs is a marmapontok ismeret√©n alapul. A test marmapontjainak egyharmada (107-bŇĎl 37) a fejen √©s a tark√≥t√°j√©kon tal√°lhat√≥. E pontok √ľtemes, √°lland√≥an ism√©tlŇĎdŇĎ, k√∂rk√∂r√∂s mozdulatokkal v√©gzett stimul√°l√°s√°t v√©gzi el a terapeuta p√©ld√°ul a tark√≥, a nyakszirt, a homlok, a harmadik szem ter√ľlet√©n, √©s m√°s jellegzetes z√≥n√°kban. A vend√©g sz√°m√°ra a massz√°zs rendk√≠v√ľl kellemes √©lm√©nyt ny√ļjt, √©s sz√°mos j√≥t√©kony hat√°ssal b√≠r. Jav√≠tja az agy oxig√©n- √©s gl√ľk√≥zell√°t√°s√°t. √Ėszt√∂nzi az agyi-gerincvelŇĎi folyad√©k (a cerebrospin√°lis folyad√©k) kering√©s√©t, √©s ezzel p√°rhuzamosan fokoz√≥dik a szervezetben az √©letenergia. A massz√°zs hossz√ļ t√°von hat√≥ j√≥tulajdons√°gai k√∂z√© tartozik, hogy megerŇĎs√≠ti a szervezet v√©dekezŇĎk√©pess√©g√©t a stressz ellen, nyugodt alv√°st biztos√≠t, m√©rs√©kli a magas v√©rnyom√°st, a depresszi√≥ra val√≥ hajlamot, jav√≠tja a mem√≥ri√°t, cs√∂kkenti a haj hull√°s√°t. Ez a kellemes, ellaz√≠t√≥ √©s kiegyens√ļlyoz√≥ hat√°s√ļ kezel√©s az alkalmazott technik√°t√≥l f√ľggŇĎen 20‚Äď45 percet vesz ig√©nybe.

A SHANTALA

A shantala az Ayurved√°ban a csecsemŇĎk √©s gyermekek massz√°zsa, amelyet m√°r egyh√≥napos kort√≥l lehet v√©gezni. A legkisebbek massz√°zs√°hoz √©desmandula olajjal √°titatott labdacsot haszn√°lnak, amellyel a hason fekvŇĎ csecsemŇĎ h√°ti oldal√°t massz√≠rozz√°k √°t, gyeng√©d, finom mozdulatokkal. H√°romh√≥napos kort√≥l azut√°n m√°r val√≥di olajos massz√°zst is lehet v√©gezni a kicsiken. A toniz√°l√≥ ritmus√ļ, nem t√ļl lass√ļ, sim√≠t√≥, cs√ļsztatott, gy√ļr√≥ mozdulatok √©s a gyeng√©d √ľt√∂get√©sek a baba eg√©sz test√©t megdolgozz√°k tetŇĎtŇĎl talpig. A ‚Äěsnehana‚ÄĚ nevet viselŇĎ ayurvedikus babamassz√°zs mindig lentrŇĎl felfel√©, a l√°bt√≥l a v√°ll ir√°ny√°ba halad. A csecsemŇĎ elŇĎsz√∂r a has√°n fekszik, √≠gy massz√≠rozz√°k v√©gig a test√©t, majd az √©desanyja a has√°ra ford√≠tja, hogy a h√°t√°n is el lehessen v√©gezni ugyanazokat a massz√°zsmozdulatokat. A 10‚Äď25 perces massz√°zst a bab√°k √©s a kisgyerekek nagyon √©lvezik, szemmel l√°that√≥an ellazulnak, megnyugszanak tŇĎle, √©s a nagyobbak m√°r k√©rik is, hogy √©desanyjuk massz√≠rozza meg ŇĎket, sŇĎt, reklam√°lnak, ha a megszokott idŇĎben a napi massz√°zsuk valami√©rt k√©sik vagy elmarad. A bab√°k reakci√≥ja a massz√≠roz√≥ mozdulatokra mindig pozit√≠v, de egy√©nenk√©nt v√°ltoz√≥. Van kisgyerek, aki meg√°ll√≠thatatlan kacag√°sban t√∂r ki, mint ha csiklandozn√°k, m√°s baba √°s√≠tozik tŇĎle, √©s olyan is van, aki massz√°zs k√∂zben √ļgy ellazul, hogy esetleg odapisil a lepedŇĎre‚Ķ

√ĖSSZEFOGLAL√ĀS

Az indiai ayurvedikus massz√°zsokat √©s ritu√°l√©kat bemutat√≥ sorozatunk k√∂vetkezŇĎ r√©sz√©ben a massz√°zsokhoz haszn√°lt legfontosabb olajokat vessz√ľk majd sorra, √©s megismerkedhet√ľnk n√©gy, tov√°bbi olajos massz√°zzsal.

Kelemen Gréta

"Kevesen ismerik az igazi Kelemen Gr√©ta-t, de a legfontosabb k√©t dolog, amit tudni kell, hogy az optimista √©s prec√≠z, term√©szetesen bar√°ts√°gos, szeml√©lŇĎdŇĎ √©s racion√°lis, de kisebb d√≥zisokban, √©s gyakran elk√©nyeztetik a nem √©rz√©ketlen szok√°sok is.

Az optimizmusa azonban, ami√©rt gyakran im√°dj√°k. A bar√°tok gyakran sz√°m√≠tanak r√≥la √©s romantikus term√©szet√ľkre a sz√ľks√©g idej√©n.

Persze senki sem t√∂k√©letes, √©s Bogd√°nnak sz√°mos hib√°ja van. A tisztess√©g √©s az instabilit√°s hajlamos az √ļton j√°rni, b√°r ink√°bb szem√©lyes szinten, mint m√°sok sz√°m√°ra.

Szerencs√©re a pontoss√°ga √°ltal√°ban ott van, hogy enyh√≠tse a f√ļj√°sokat."

Még szintén kedvelheted...

Vélemény, hozzászólás?

Az email c√≠met nem tessz√ľk k√∂zz√©. A k√∂telezŇĎ mezŇĎket * karakterrel jel√∂lt√ľk