Ayurvedikus ápolási rituálék

[Total: 0    Average: 0/5]

Ayurvedikus ápolási rituálék

A keleti ápolási rítusok egész tárházát kínálja a tradicionális indiai ayurvedikus gyógyászat, amely a test egészségének megőrzése, illetve helyreállítása mellett a természetes szépség ápolására, a test, a lélek és a szellem harmonikus összműködésének biztosítására törekszik. Ayurvedikus kezelés ma – a különböző kultúrákból származó kezelési eljárások nagy divatja idején – számos intézmény kezelési kínálatában szerepel, de az alkalmazott eljárás nem mindenhol felel meg az autentikus Ayurveda hagyománynak, amely egy olyan ősi ápolási és gyógyászati rendszer, amely masszázsok és különféle rituálék megszámlálhatatlan sokaságát dolgozta ki az ember tökéletes egyensúlyi állapotának fenntartására, illetve helyreállítására.

AZ AYURVEDÁRÓL ÁLTALÁBAN

A tradicionális indiai gyógyászati rendszer, az Ayurveda több mint ötezer éves múltra tekint vissza, és a humán orvoslás legkorábbi formájának tekinthető. Az India déli részéből (Kerala államból) származó hagyományt a világ legősibb szent könyve, a Rig Véda őrizte meg írásos formában az utókor számára.

A gyógyító rendszer neve az „Ayur” (élet) és a „Veda” (tudás, ismeret) szavak összetételével keletkezett, így az Ayurveda lényegében nem más, mint az élet tudománya. A holisztikus szemléletű rendszer az emberi lényre a maga globalitásában tekint, egyszerre foglalkozik fizikai, fiziológiai és pszichológiai aspektusaival, és nem az egyes problémák, hanem a teljes ember egészségét és jó közérzetét igyekszik megőrizni, illetve helyreállítani.

Az Ayurveda alaptétele szerint minden embert három ún. dosha, elsődleges életerő alkot. Az ember biológiai alkatát, fiziológiai és fizikai adottságait alapvetően az határozza meg, hogy az egyes doshák közül melyik milyen arányban van jelen benne, és melyik van túlsúlyban a másik kettőhöz képest. Ez a három dosha a Vata (levegő), a Pitta (tűz) és a Kapha (víz). Testfelépítését tekintve a dominánsan Vata alkatú ember általában arányos testű, atléta termetű, a Pitta típusú vékony és törékeny, míg a Kapha testes, zömök.

A doshák különböző arányú keveredése határozza meg az ember alapadottságait, például az anyagcseréjének ütemét és jellegzetességeit, de a gondolkodásmódjának jellemző sajátosságait is. A doshák egymáshoz viszonyított relatív egyensúlya biztosítja a tökéletes testi, szellemi és lelki értelemben vett egészséget, ez az ember eredendő egyensúlyi állapota. Minél jelentősebb az eltérés ettől az elvi egyensúlyi állapottól, minél nagyobb aránybeli eltolódások vannak az egyes doshák között, annál nagyobb mértékű a különféle egészségproblémák előfordulása és a rossz mentális közérzet kialakulásának valószínűsége.

Az egyensúlyi állapot, azaz az egészség megtartásához az Ayurveda szükségesnek tartja a jóga rendszeres gyakorlását. A hatha jóga a test fizikai erőnlétének jógája, a prána jóga a tudatos légzés jógája, és az Ayurveda szerint az egészség megőrzéséhez mindkettő elengedhetetlen. Az ember valamennyi aspektusának egyensúlyához az indiai gyógyászati rendszer fontosnak tartja a rendszerességen és tudatosságon alapuló életvezetést (az egészséges, rendszeres időközökben történő és az egyéni adottságoknak megfelelő táplálkozást, a rendszeres és elegendő alvást), illetve az egyes doshák hatásait kiegyenlítő különféle testkezelések és masszázsok rendszeres alkalmazását.lnespa 4da6c542ebc19 Ayurvedikus ápolási rituálék

Most induló cikksorozatunkban néhány lapszámon keresztül igyekszünk részletesen bemutatni az Ayurveda néhány legfontosabb masszázsát és kezelési rituáléját, ezeket a több ezer éves manuális technikákat, amelyek az ember ősi bölcsességét őrzik, és megbízható segítséget nyújtanak a testi és lelki egészség megóvásához.

Ajánl  Detosil - vélemények, észrevételek, ár, vásárlás most, paraziták

A következő eljárásokat vesszük majd sorra:
• az Ayurveda egyik fő alappillére, az abhyanga masszázs: a teljes test relaxáló és harmonizáló olajos masszázsa,
• a shirodhara masszázs: a homlokra folyamatos sugárban folyó olajjal végzett kezelés,
• az udvartana: csicseriborsóliszttel vagy gyógynövények őrleményével végzett testmasszázs,
• a kalari marma masszázs: a test legfőbb energetikai csomópontjainak masszázsa,
• a shiroabhyanga: a fej ayurvedikus masszázsa,
• a shantala masszázs: a csecsemők ayurvedikus masszázsa,
• a netra tarpan: a szem olajos fürdője,
• a kati vasti: a gerinc derék- és keresztcsonti szakaszának kezelésére szolgáló olajos fürdő,
• a pizhichil: a test olajos masszázsa,
• a shirovasti: a fej felső tartományának meleg gyógyolajos fürdője,
• a svedana rituálé: gyógynövényes gőzfürdő,
• a navarakhizi masszázs: a test rizzsel és gyógynövények nedvével végzett masszázsa,
• a talam rituálé: a koponya felső tartományában alkalmazott gyógynövényes pakolás,
• a pinda sveda masszázs: gyógynövényes zsákocskákkal végzett masszázs,
• a chavitti uzhichil: taposómasszázs, amelyet a terapeuta a saját lábával hajt végre,
• és végül a padabhyanga masszázs: a láb ghee-vel végzett ayurvedikus masszázsa.

AZ ABHYANGA MASSZÁZS

Az abhyanga masszázs olyannyira jellegzetes, reprezentatív technikája az egész ayurvedikus gyógyító rendszernek, hogy a nyugati kultúrákban ez a masszázsforma terjedt el ayurvedikus masszázs néven. Nyugaton, azokban az intézményekben, ahol a kezelést egyfajta adaptációként, és nem az eredeti, autentikus formájában gyakorolják, az abhyanga masszázst nem szabják személyre a doshák arányának pontos meghatáro-zásával, hanem ugyanazt az eljárást alkalmazzák minden vendég esetében. A terapeutának vagy kozmetikusnak azonban minden esetben is ismernie kell a vendég dosháját, különben a mozdulatait, a nyomások erejét és a masszázs ritmusát nem tudja az adott egyéni tulajdonságoknak megfelelően meghatározni. A masszázshoz tradicionálisan szezámolajat használnak, amelyet – a kezelés hatásának fokozása érdekében – különféle füvek finom porával dúsítanak. A masszázs alapvető célja a doshák harmonizációja, egyensúlyuk beállítása a szervezetben, amit a terapeuta a prána (az egyetemes életenergia) akadálytalan áramlásának biztosításával érhet el. A masszázs mozdulataival a kezelést végző személy célja, hogy a test energiarendszere a prána folyamatos áramlása révén zavartalanul működhessen. Az abhyanga masszázsnak az energetikai egyensúly helyreállítása mellett egyéb hatásai is vannak: csökkenti a stressz szervezetre gyakorolt hatását, javítja a bőr minőségét, a vér- és nyirokkeringést, az alvást, az általános egészségi állapotot és a közérzetet. Indiában ezt a masszázst hagyományosan egy lepellel leterített szalmagyékényen végezték, nyugaton azonban az általánosan elterjedt kulturális szokások miatt és a vendég kényelme érdekében nem a földön, hanem kezelőágyon történik a kezelés. A masszázs azonban eredeti jellegét és technikáját alapvetően nyugati adaptációjában is megőrizte. Technikájára a csúsztatott simító, gyúró, dörzsölő mozdulatok és ütögetések jellemzőek, a kezeléshez használt olaj pedig a tradicionális szezámolaj.

A SHIRODHARA

Ez a nagyon különleges kezelés valójában igen egyszerű. Lényege, hogy a fekvő helyzetben lévő vendég homlokára megszakítatlan, folyamatos sugárban langyos olaj folyik. A shirodhara a szanszkrit „shiro” (fej) és a „dhara” (sugár, áram) kifejezésekből származik. Autentikus kezelésnél az alkalmazott olajat a vendég egyéni doshájának megfelelően választják meg. Ez az olaj azután egy, a vendég feje fölött kb. húsz centiméterrel elhelyezett, speciális rézedényből vékony sugárban folyik megszakítatlanul, a kezelés teljes időtartama alatt a homlok közepén található hatodik csakrára, az Ajnára, amelyet közismertebben harmadik szemnek neveznek. A vendég egy speciális kezelőágyon fekszik, amely úgy van kialakítva, hogy a homlokra, majd onnan a hajra folyó langyos olajat összegyűjtse, és ne engedje elfolyni. Az olaj lassú, folyamatos csordogálása a hatodik csakrára teljes ellazulást, minden feszültség gyors megszűnését eredményezi, és mély belső békét, meditatív állapotot idéz elő. A kezelés időtartama húsz perc és egy óra között változhat. Az Ayurvedában eredendően a túl erős Vatha dosha lecsillapítására alkalmazzák a shirhodarát, de a kezelésnek ezen túlmenően is számos jótékony hatása van: kiváló alvás- és látászavarok ellen, kétségbeesett, szorongó lelkiállapotok feloldására, depresszió ellen, memóriazavarok ellen és stresszoldásra. Az Ayurveda ennek a kezelésnek többféle változatát is ismeri. Ha az edényből a homlokra csorgatott anyag a hagyományos, langyos olaj, akkor Thaila dhara néven nevezik az eljárást. Ha az olaj helyett tejet használnak, akkor Ksheera dharáról van szó, ha pedig a vaj készítése során visszamaradt, folyékony vajszármazékot alkalmazzák a shirodharához, akkor Takra dhara a neve.

Ajánl  Sliminazer - vélemények, ár, ahol vásárolni, vásárolni most

AZ UDVARTANA

Az Udvartana, ez a méregtelenítő kezelés elsősorban a Kapha dosha túlsúlya (súlyfelesleg, narancsbőr stb.) esetén javasolt. Kétféle módon is végezhető.
– A terapeuta meghatározott szárított gyógynövények őrleményéből vagy porrá őrölt csicseriborsóból készített pakolást visz fel a kezelőágyon fekvő vendég teljes testfelületére,
– vagy gyógyfűőrleménnyel, illetve csicseriborsóliszttel átdörzsöli a vendég bőrét.
A terapeuta vagy kozmetikus a kezelést mind a két esetben az alsó végtagoktól a tarkó felé haladva, lentről felfelé végzi. Az udvartana Indiában kifejezetten ajánlott a gyermeket váró kismamáknak a bőr és az izmok tonizálására. Átlagos időtartama esztétikai célú alkalmazás esetén egy óra, terápiás céllal végezve másfél óra. Az Udvartana Indiában tradicionálisan az a kezelés, amelyet a nászéjszakára készülő fiatal házasoknak ajánlanak, hogy bőrük különlegesen sima és csodálatosan illatos legyen.

A MARMAPONTOK

A marmapontok a test fő energetikai pontjai, a prána, az egyetemes életenergia központjai. Az emberi testen összesen 107 marmapontot különböztet meg az ayurvedikus hagyomány. Ezek a pontok az egész testet átfogó rendszerként kötnek össze egymással idegeket, vénákat és artériákat, nyirokereket, energiacsatornákat és csakrákat. A kínai akupunktúrás pontok és az indiai marmapontok legnagyobb többségének elhelyezkedése megfelel egymásnak az emberi testen. Ez elsősorban annak köszönhető, hogy a kínai orvoslás és az akupunktúra is alapvetően az indiai Ayurvedából eredeztethető. Minden marmapont a három dosha valamelyikével van összeköttetésben, még pontosabban a tizenöt aldosha valamelyikével (minden doshának öt aldoshája van). A marmapontok kétharmada a Vatha dosha aldosháival vannak összeköttetésben, egyharmada a Pitta aldosháihoz kötődik, és csak három tartozik a Kapha dosha aldosháihoz. A Kalarippayatt, az ősi indiai harcművészeti hagyomány úgy tartja, hogy a 107 marmapont közül 64 olyan létfontosságú helyen található a testen, hogy megsebesülése halálos következményekkel is járhat. A marmapontokat – a terápiás célok mellett – leginkább a Kalari masszázs képes stimulálni. A masszázsnak ez a válfaja a test anatómiájának meglehetősen pontos ismeretét kívánja meg a terapeutától.

A KALARI MARMAMASSZÁZS

A kalari marmamasszázst, az energetikai rendszer harmonizáló, kiegyensúlyozó masszázsát hagyományosan egy lepellel leterített szalmagyékényen, a földön végezték. A masszázs neve, a kalari szó jelentése „küzdőtér”, ami arra utal, hogy ez a masszázs a Kalarippayat (küzdőtér gyakorlat) nevet viselő buddhista harcművészeti rendszer hagyományából származik, ahol a harcosok az Ayurvedát és az egyes marmapontok jellemzőinek ismeretét a gyógyításban, a küzdelemben és a test harcra való felkészítésében egyaránt alkalmazták.A masszázs alapvetően a csakrák és a doshák egyensúlyának, harmonikus működésének helyreállítására szolgál. A kezelés során a vendég is aktív fél, aki együttműködik a masszőrrel, és kérésére a masszázs egyes szakaszaiban ülő, máskor álló testhelyzetet vesz fel, illetve fekszik. A masszőr különböző tradicionális technikáknak megfelelően háromféleképpen végezheti ezt a kezelést. Masszírozhat csak a kezeivel (ez a „samvahana”). Használhatja a masszázshoz a lábait és a saját testsúlyát is, ilyenkor egy kötélre felfüggesztve végzi a kezelést (ez az „utsadana”). Hamadik megoldásként segítheti munkáját egy második masszőr is (az a „suparithala kriya”). Amikor a kalari masszázst terápiás céllal végzik, akkor beszélünk „marmaterápiáról”. A kezelés megkezdése előtt a terapeuta vagy orvos pontos diagnózist állít fel. Megvizsgálja páciense pulzusát, és meghatározza, milyen gyógynövényeket kell hozzáadni a masszázshoz használt szezámolajhoz, illetve hogy milyen ritmusú legyen a masszázs, és a mintegy ötvenféle masszázsmozdulatot milyen erővel hajtsa majd végre a testen.

Ajánl  Fizzy Slim -opinions ár, ahol vásárolni, vásárolni most, fogyókúra

A SHIROABHYANGA

Ez a jellegzetes fejmasszázs („shiro”=fej) nem keverendő össze a fentebb bemutatott shirodhara masszázzsal. Ez a masszázs is a marmapontok ismeretén alapul. A test marmapontjainak egyharmada (107-ből 37) a fejen és a tarkótájékon található. E pontok ütemes, állandóan ismétlődő, körkörös mozdulatokkal végzett stimulálását végzi el a terapeuta például a tarkó, a nyakszirt, a homlok, a harmadik szem területén, és más jellegzetes zónákban. A vendég számára a masszázs rendkívül kellemes élményt nyújt, és számos jótékony hatással bír. Javítja az agy oxigén- és glükózellátását. Ösztönzi az agyi-gerincvelői folyadék (a cerebrospinális folyadék) keringését, és ezzel párhuzamosan fokozódik a szervezetben az életenergia. A masszázs hosszú távon ható jótulajdonságai közé tartozik, hogy megerősíti a szervezet védekezőképességét a stressz ellen, nyugodt alvást biztosít, mérsékli a magas vérnyomást, a depresszióra való hajlamot, javítja a memóriát, csökkenti a haj hullását. Ez a kellemes, ellazító és kiegyensúlyozó hatású kezelés az alkalmazott technikától függően 20–45 percet vesz igénybe.

A SHANTALA

A shantala az Ayurvedában a csecsemők és gyermekek masszázsa, amelyet már egyhónapos kortól lehet végezni. A legkisebbek masszázsához édesmandula olajjal átitatott labdacsot használnak, amellyel a hason fekvő csecsemő háti oldalát masszírozzák át, gyengéd, finom mozdulatokkal. Háromhónapos kortól azután már valódi olajos masszázst is lehet végezni a kicsiken. A tonizáló ritmusú, nem túl lassú, simító, csúsztatott, gyúró mozdulatok és a gyengéd ütögetések a baba egész testét megdolgozzák tetőtől talpig. A „snehana” nevet viselő ayurvedikus babamasszázs mindig lentről felfelé, a lábtól a váll irányába halad. A csecsemő először a hasán fekszik, így masszírozzák végig a testét, majd az édesanyja a hasára fordítja, hogy a hátán is el lehessen végezni ugyanazokat a masszázsmozdulatokat. A 10–25 perces masszázst a babák és a kisgyerekek nagyon élvezik, szemmel láthatóan ellazulnak, megnyugszanak tőle, és a nagyobbak már kérik is, hogy édesanyjuk masszírozza meg őket, sőt, reklamálnak, ha a megszokott időben a napi masszázsuk valamiért késik vagy elmarad. A babák reakciója a masszírozó mozdulatokra mindig pozitív, de egyénenként változó. Van kisgyerek, aki megállíthatatlan kacagásban tör ki, mint ha csiklandoznák, más baba ásítozik tőle, és olyan is van, aki masszázs közben úgy ellazul, hogy esetleg odapisil a lepedőre…

ÖSSZEFOGLALÁS

Az indiai ayurvedikus masszázsokat és rituálékat bemutató sorozatunk következő részében a masszázsokhoz használt legfontosabb olajokat vesszük majd sorra, és megismerkedhetünk négy, további olajos masszázzsal.

Kelemen Gréta
About Kelemen Gréta 369 Articles
"Kevesen ismerik az igazi Kelemen Gréta-t, de a legfontosabb két dolog, amit tudni kell, hogy az optimista és precíz, természetesen barátságos, szemlélődő és racionális, de kisebb dózisokban, és gyakran elkényeztetik a nem érzéketlen szokások is. Az optimizmusa azonban, amiért gyakran imádják. A barátok gyakran számítanak róla és romantikus természetükre a szükség idején. Persze senki sem tökéletes, és Bogdánnak számos hibája van. A tisztesség és az instabilitás hajlamos az úton járni, bár inkább személyes szinten, mint mások számára. Szerencsére a pontossága általában ott van, hogy enyhítse a fújásokat."

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*